Procesforløb på dagtilbudsområdet
Udvikling af dagtilbudsområdet i Norddjurs kommune
I forbindelse med behandlingen af Vores Dagtilbud - den kommunale ramme for dagtilbud i Norddjurs Kommune besluttede Børne- og Ungdomsudvalget den 24. februar 2022, at der skal udarbejdes et forslag til en bred og inddragende proces for udviklingen af dagtilbudsområdet. Processen vil munde ud i revidering af den kommunale ramme - Vores Dagtilbud, så denne får en stærkere strategisk retning og evt. nye løsningsmuligheder.
Procesforløb på dagtilbudsområdet - Udvikling af dagtilbudsområdet
Trivsel og inklusion
I Område Auning har vi fokus på det enkelte barns trivsel og inklusion.
Gennem fælles refleksioner er der løbende fokus på om det enkelte barn trives og er en del af fælleskabet i børnegruppen.
Opleves der mistrivsel vil den tætte dialog med forældrene være prioriteret højt.
Politik for inklusion og tidlig indsats
Sprogstimulering og sprogvurdering
Vi har fokus på barnets sproglige udvikling.
Vi arbejder med 3 specifikke temaer.
- Dialogisk læsning
- Tematisk sprogarbejde
- Samtaler i hverdagen
Derudover laver vi, der hedder TRAS (Tidlig Registrering Af Sprog)
Læs mere om barnet sprog her
Brugen af Digitale medier
I Område Auning er digitale medier et arbejdsredskab, som personalet skal bruge i deres pædagogiske arbejde. Vi har fokus på personalets viden og kunnen med digitale medier og vi arbejder på at få optimeret alle personalers kendskab og anvendelse, så det sker som en naturlig del i arbejdet.
Lokalpolitik for brugen af de digitale medier i Område Auning
Mad, måltider og bevægelse
I Område Auning har vi fokus på udvikling af gode madvaner hos børnene. Børnene skal inddrages, finde mad-mod og mødes af gode voksen rollemodeller.
Et bevidst arbejde med kosten i Område Auning kan bidrage afgørende til en grundlæggelse af gode madvaner hos børnene.
Område Auning skal tilsvarende lægge stor vægt på arbejdet med bevægelse og fysisk aktivitet.
Mad- og måltidspolitikken for Område Auning
Pædagogiske læreplaner
I Område Auning arbejder vi med den pædagogiske læreplan. Læreplansarbejdet er et krav i dagtilbudsloven, og bidrager til, at vi arbejder fagprofessionelt bevidst og reflekterende med udvikling af faglighed og pædagogik, så vi sikrer optimale udviklingsbetingelser for alle børn.
Der arbejdes med 6 læreplanstemaer ud fra et pædagogisk grundlag. Følgende emner er med i grundlaget: Leg, læring, børnefællesskaber, pædagogisk læringsmiljø, sammenhænge, forældresamarbejde, dannelse og børneperspektiver, børn i udsatte positioner, børnesyn.
De 6 læreplanstemaer er:
- Alsidig personlig udvikling
- Social udvikling
- Kommunikation og sprog
- Krop, sanser og bevægelse
- Natur, udeliv og science
- Kultur, æstetik og fællesskab
Se mere om Den styrkede pædagogisk læreplan her
I Område Auning arbejdes der med 5 pædagogiske læreplaner:
- En for hele dagplejen i Område Auning
- En for vuggestuen fra Bette-bo børnehave & vuggestue
- En for børnehave fra Bette-bo børnehave & vuggestue
- En for vuggestuen fra Børnehuset Mælkevejen
- En fra børnehaven fra Børnehuset Mælkevejen
Se Område Aunings læreplaner her:
Bette-bo børnehave
Bette-bo vuggestue
Børnehuset Mælkevejen børnehave
Børnehuset Mælkevejen vuggestue
Dagplejen